Programozást is lehet játszva tanulni

Back to Híreink

Programozást is lehet játszva tanulni

Aki azt hiszi, hogy programozás unalmas, megtanulni meg még unalmasabb, még soha nem látott LEGO robotokat játszva programozó kisiskolásokat. Az algoritmikus gondolkodást tanító eszközök ma már az iskolai oktatásban sem ritkák – a Symposium Jövőterén azt is megismerhetjük, hogy miért.

A 21. század digitális korában felnövő generációk számára már elengedhetetlen készség lesz a programozás alapját is jelentő algoritmikus gondolkodás. Ahogy minden más képesség, ez is gyerekkorban tanulható meg a legkönnyebben, így fontos, hogy lehetőleg már az alsósok is megismerkedjenek vele. Az ismerkedésre alkalmas, de nem feltétlenül mindenki számára vonzó módszer lehet a matematikai egyenletek rendezése vagy a sakkozás. A legjobb mégis maga a kódolás – de csak akkor, ha szívesen csinálják a gyerekek. A szöveg alapú programozási nyelv elé leültetett diákok nagy valószínűséggel csak megutálják az egészet. „De ha találunk egy olyan módszert, eszközt, amivel a gyerekek játéknak élik meg a tanulást, akkor könnyen megtaníthatjuk nekik azt, amit egyébként vért izzadva sem lehetne a fejükbe tölteni”, mondja Kopasz Anikó, a LEGO Education magyarországi képviseletét ellátó H-Didakt Kft. ügyvezetője.
A LEGO pontosan ilyen módszert és eszközöket kínál a robotjaival. Vannak előre elkészített gépezetek is, de ahogy a LEGO-nál megszokhattuk, a kialakítható lehetőségeknek csak a képzelet szab határt. A robotok kis szervomotorokkal helyváltoztatásra és különféle mozgásokra képesek, szenzoraikkal pedig  érzékelik a külvilág jellemzőit, a színeket, a távolságot vagy éppen észreveszik, ha nekimennek valaminek. A vezérlőegységüket tabletről vagy PC-ről, rendkívül egyszerű grafikus felületen keresztül lehet programozni. A kisiskolások értelemszerűen egyszerű kis robotot programoznak (ez a WeDo), míg a nagyobbaké többet tud és több tudást is igényel (ez a Mindstorms EV3). A LEGO robotok ráadásul ipari programnyelveken is programozhatók, így akár a felsőoktatásban is használhatók.

A robotprogramozás egyik legnagyobb előnye, hogy azonnali visszajelzést és sikerélményt biztosít, hangsúlyozza Kopasz Anikó. A gyerekek egyből látják, hogy a robot azt csinálja-e, amire beprogramozták, jól írták-e meg a programot, vagy sem. Ezzel gyakorlatilag a feladatok ellenőrzése is okafogyottá válik, megkönnyítve a tanárok dolgát. A diákok pedig jellemzően addig nem is hagyják abba a próbálkozást, amíg sikeresen meg nem oldották a feladatot, utána pedig alig várják a következőt. „Ily módon tudatosíthatjuk a gyerekekben, hogy nem kell mindennek elsőre sikerülnie, de nézze meg, hol van a hiba, hol rontotta el a programot, és ne adja fel, amíg ki nem javította. Mindezt ráadásul nem a tanárnak kell sulykolnia, hanem magától alakul ki a fiatalokban”, teszi hozzá a szakember.

A T-Systems 2019 nyarán indította el Modern Iskola Programját, amelynek szerves része a LEGO robotika is. Ehhez a T-Systems partnerei akkreditált pedagógusképzés keretében igényelhetnek továbbképzést.

A vállalat szerint az oktatás akkor képes lépést tartani az iparban, az agráriumban vagy a kereskedelemben zajló technológiai forradalmakkal, ha a diákokkal időben megismerteti a robotika, az automatizáció és az informatika alapjait. A program újabb fontos mérföldköve, hogy a vállalat jóvoltából modern digitális mintatantermet vehettek birtokukba a diákok a Bódva-völgyi kisvárosban, Edelényben, továbbá az edelényi diákokéhoz hasonló eszközöket vehettek át a szabadszállási Petőfi Sándor Általános Iskola két osztálya is 2019 őszén.

A Modern Iskola program keretében a vállalat Válj te is digitális pedagógussá MOST! oktatófüzettel segíti a pedagógusok munkáját, a képzési anyagok mellett pedig mostantól 3 kedvezményes díjcsomagot (S, M és L) is igényelhetnek a tanárok T-Systemstől.

A LEGO robotprogramozás beilleszthető az iskolai informatikai órák tanmenetébe is, de számos helyen szakkörök keretében ismertetik meg a gyerekekkel. Egy robottal ideálisan 2-3 gyerek tud tanulni, de némi kreativitással akkor is élvezetes órát lehet tartani, ha többen jutnak egy-egy eszközre. Az érdeklődők a Symposium Jövőterében ismerkedhetnek meg a LEGO robotokkal és a tanulásban betöltött szerepükkel.

Forrás: T-Systems Symposium 2019

Back to Híreink